“วันว่าง(เปล่า)”
โดย ภาพตะวัน สุวรรณกูฎ
16 ตุลาคม 2557 – 4 มกราคม 2558
วันเปิดนิทรรศการ วันพฤหัสบดีที่ 16 ตุลาคม 2557เวลา 19.00 น.
100 ต้นสนแกลเลอรี่ขอเสนอนิทรรศการส่งท้ายปลายปี 2557 ด้วยผลงานภาพวาดชุดใหม่ในนิทรรศการ “วันว่าง(เปล่า)_Days of (endless) Meaninglessness”โดย ภาพตะวัน สุวรรณกูฎ ศิลปินไทยฝีมือดีที่อาศัยอยู่ ณ เมืองซิดนีย์ประเทศออสเตรเลีย มาเป็นเวลานาน และมีผลงานแสดงอย่างต่อเนื่องทั้งไทยและต่างประเทศ โดยหลังจากนิทรรศการเดี่ยว ““Locution-(re)-locations.. ผนังของโลกหม่นบางคล้ายผนังระฆังทองคำ (เต็มไปด้วยทัศนะ..เต็มไปด้วยความรู้สึก)”ที่ 100 ต้นสนแกลเลอรี่เมื่อปี2554 ภาพตะวันยังได้รับคัดเลือกให้แสดงใน 18th Biennale of Sydney รวมไปถึงนิทรรศการกลุ่มอื่นๆ ในนิวยอร์ก และเมลเบิรน์และอีกมากมายอีกด้วย
นิทรรศการเดี่ยว “วันว่าง(เปล่า)” ในครั้งนี้นำเสนอผ่านชุดผลงานภาพวาดสีอะคลิริคบนผืนผ้าใบ ในลักษณะ Triptych จำนวน 5 ชุด เป็นผลงานที่ศึกษาความหมายที่ซ่อนอยู่ในภาพถ่ายที่ศิลปินบันทึกได้โดยบังเอิญจากช่วงสถานการณ์ความไม่สงบในกรุงเทพฯ เมื่อปลายปี 2556 ถึงต้นปี 2557 ระหว่างที่ศิลปินเดินทางกลับมาสู่กรุงเทพฯพร้อมกับครอบครัว โดยภาพถ่ายสถานที่ว่างเปล่า ภาพประตูปิดกั้น มุมที่หาทางไม่เจอเหล่านี้ ได้ถูกนำมาสรรค์สร้างขึ้นจากแผ่นภาพสู่ผืนผ้าใบ โดยตีความและดัดแปลงสีสันขึ้นใหม่ และเรียบเรียงขึ้นตามเวลาที่ถ่ายโดยไม่ได้เน้นเล่าเรื่องที่เหตุการณ์ที่เกิดขึ้น ณ วันนั้น
ประวัติศิลปิน
- ภาพตะวัน จบการศึกษาคณะอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัย ศิลปากร และปริญญาโท Master of Visual Arts, Sydney College of the Arts, University of Sydney เสนอการวิจัยศิลปนิพนธ์ เปรียบเทียบเนื้อหาและวิธีคิดทางวัฒนธรรม งานจิตรกรรมฝาผนังไทยกับงานศิลปะของออสเตรเลียในสมัยอาณานิคม และศิลปะของชนออสเดรเลียนดั้งเดิม ชาวอะบอริจิน
- ประวัติการทำงานของเธอในไทย เขียนภาพจิตรกรรมฝาผนังในวัดไทย และสถานที่ต่างๆ อาทิเช่น วัด ศรีโคมคำ พะเยา วัดท่าสุทธาวาส อ่างทอง
- ภาพตะวันผ่านการแสดงผลงานมากมายทั้งงานเดี่ยวและงานกลุ่ม ในซิดนีย์ เมลเบิร์น และ กรุงเทพฯ เช่น The Three Worldsณ Arc One gallery, Melbourne ในเดือนกรกฎาคม 2009, Catching the moment: Each Step is the Past, 2010 at 4A Centre for Contemporary Asian Art, Sydney และผลงานแสดงเดี่ยวที่ หอศิลป์ตาดูเมื่อปี 2001
- งานกลุ่มมีอาทิเช่น Women Imaging Women: Home, Body, Memory, Cultural Center of the Philippines, Manila (1998); El Poder de Narrar,Espai d’art Contemporani de Castelló, Valenciana, Spain (2000);Abstractions, Drill Hall Gallery, Australian National University, Canberra (2003);Open Letter, Gallery 4A, Sydney (2005); Heading North, Maroondah Gallery, Melbourne(2007); The Smile of the Buddha, Drill Hall Gallery ANU (2007) Ephemeral but Eternal Words: Trace of Asia, The Research School of Humanities and the Arts and ANU School of Art Gallery, ANU(2010); Second Language, 24HR ART, Northern Territory Centre for Contemporary Art, Darwin(2010);Edge of Elsewhere, Campbelltown Arts Centre (2011-2012);All our relations, 18th Biennale of Sydney(2012); Thresholds: Contemporary Thai Art, Sundaram Tagore gallery, New York (2013); ORIENTing: With or Without You, Lawrence Wilson Art Gallery, UWA Western Australia(2013); Crossing Boundaries, Sydney Town Hall, Sydney(2014)
“Days of (Endless) Meaninglessness”
by Phaptawan Suwannakudt
16 October 2014 – 4 January 2015
Opening reception: Thursday 16 October, 7pm onwards
100 Tonson Gallery is pleased to conclude the year 2014 with its final exhibition “Days of (Endless) Meaninglessness” by Sydney-based Thai contemporary artist Phaptawan Suwankudt, whose works has been exhibited across the globe over decades of experience. Trained as a Buddhist mural painter, Phaptawan presented her contemporary works in exhibition “Locution-Re-Location” here in 100 Tonson Gallery in 2011. Apart from being active in the organization of women’s art in Thailand, Phaptawan was featured in 18th Biennale of Sydney, as well as various group exhibitions in New York, Melbourne and many others.
“Days of (endless) Meaninglessness” explores the underlying layers of content in a set of photographs she took during her return to her hometown, Bangkok, amidst the country’s political turmoil of late 2013 to early 2014. Selected photographs are cropped and re-created on canvases with a re-imagined color selection. Despite being chronologically ordered to the date the photos were taken, the works are not meant to depict what happened on that day but an imagined emotional resonance.
The exhibition consists of 5 sets of acrylic-on-canvas triptychs, and will be on view at 100 Tonson Gallery from 16 October 2014 – 4 January 2015
For more information please contact us at +66(0)2-6841527, +66(0)86-884-6254 (Harmish), or via email at info@100tonsongallery.com.
Artist’s Profile: Phaptawan Suwannakudt
- Phaptawan Suwannakudt graduated from Silpakorn University, Thailand with a degree in English and German and much later completed her MVA degree at Sydney College of the Arts, The University of Sydney.
- She worked extensively on several full-scale temple schemes and hotel decoration projects in Thailand fromthe 1980s to 1990s.
- She has been active in the organization of women’s art exhibitions in Bangkok and participated in the March 1995, Tradissexion: Five Thai Women Artists at Concrete House, Nonthaburi, Womanifesto exhibition at Baan Chao Praya in 1995 and the Womanifesto artist residency program in Sisaket Province, Thailand in 2008.
- Phaptawan has exhibited several solos in Sydney, Bangkok and Melbourne.
- She participated in several curated group exhibitions including Women imaging women: home, body, memory, Cultural Centre of the Philippines, Manila (1998); El Poder de Narrar, Espai d‚art Contemporani de Castelló, Valenciana, Spain (2000); Abstractions, Drill Hall Gallery, Australian National University, Canberra (2003); Open Letter, Gallery 4A, Sydney (2005). Heading North, Maroondah Gallery, Melbourne (2007);The Smile of the Buddha, Drill Hall Gallery ANU (2007);Broadsheet Notations: Epilogue, Tang Contemporary Art, Bangkok, Thailand(2009);Ephemeral but Eternal Words: Trace of Asia, The Research School of Art Gallery, ANU(2010); Second Language, 24HR ART Darwin(2010);Edge of Elsewhere, Sydney Festival, Campbelltown Arts Centre, NSW (2011, 2012);Women Artists Exhibition 100th year of International Women’s Day, The National Gallery of Thailand (2011) All our relations, 18th Biennale of Sydney(2012);Thresholds: Contemporary Thai Art,Sundaram Tagore gallery, New York (2013);ORIENTing: With or Without You, Lawrence Wilson Art Gallery, UWA Western Australia(2013);Crossing Boundaries, Sydney Town Hall, Sydney(2014) etc.